Wizja modernizacji linii kolejowej nr 106 do 2040 roku: Elektryfikacja i poprawa komfortu podróżnych

Wizja modernizacji linii kolejowej nr 106 do 2040 roku: Elektryfikacja i poprawa komfortu podróżnych

Zarząd infrastruktury kolejowej ma ambitne plany dotyczące linii nr 106. W ich wizji, do roku 2040 ta trasa powinna zostać wyposażona w sieć trakcyjną. Prace te mają współgrać z planowanymi działaniami na trasie prowadzącej do Chyrowa na Ukrainie. Na ten moment jednak, priorytetem są mniejsze projekty, które mają na celu poprawę doświadczenia podróżnych.

PKP Polskie Linie Kolejowe niedawno podały do wiadomości, że do 2040 roku pragną przeprowadzić elektryfikację linii nr 108, która prowadzi do polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Krościenku – Chyrów. Chociaż spółka nie przedstawiła jeszcze szczegółów tej inwestycji, aby była ona efektywna, musiałaby obejmować również krajowy odcinek trasy od Sanoka w kierunku Jasła i Gorlic. Gdyby udało się zrealizować te plany, sieć trakcyjna mogłaby zostać wprowadzona również na linii nr 106 Rzeszów Główny – Jasło, co zapewniałoby dostęp do międzynarodowego korytarza.

Dorota Szalacha, reprezentująca Zespół Prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych, podkreśla znaczenie tej inwestycji dla południowego Podkarpacia. W oficjalnym dokumencie spółki – „Zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 r.”, został uwzględniony projekt dotyczący prac na linii kolejowej nr 106 Rzeszów – Jasło, włączając w to elektryfikację. Jak jednak zauważa Szalacha, od strony finansowej nie wszystko jest jeszcze gotowe. Środki potrzebne do przeprowadzenia robót nie zostały jeszcze zabezpieczone, ale biorąc pod uwagę horyzont czasowy aż do 2040 roku, zdobycie niezbędnych funduszy wydaje się być realne.